گروه آموزشی تکنولوژی اتاق عمل
رشته اتاق عمل در ایران در مقطع کاردانی بین سالهای 13۶۶ تا 138۶ و در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از سال 1387 در دانشکده های مختلف سطح کشور راه اندازی گردید. این رشته در دانشکده های پیراپزشکی و یا پرستاری به دانشجویان ارائه میگردد. در این دانشکده ها گروه آموزشی اتاق عمل متولی اداره دانشجویان در رشته تکنولوژی اتاق عمل هستند.
گروه آموزشی تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی آبادان از سال 1392 اقدام به پذیرش دانشجو نمود.
(Mission) رسالت
رسالت برنامه آموزشی کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل دانشکده پرستاری آبادان ،تربیت دانش آموختگانی است که با تکیه بر دانش روز، مهارت، کارآمدی، ایمان و تعهد، دلسوزی و مهربانی، اخلاق حرفه ای و برقراری ارتباطات موثر حرفه ای در اتاق عمل و بهره مندی از دانش و تکنولوژی روز، خدمات مورد نیاز مراقبتی و آموزشی را در بالاترین سطح استانداد جهت تعمیم، حفظ و ارتقا سطح سلامت بیمار و جامعه ارائه دهند. با تربیت این نیرو ها، مراقبت مطلوب و اثر بخش از بیماران در مراحل قبل، حین و بعد از عمل خصوصا در جراحی های تخصصی و انواع اسکوپی ها، کنترل و پیشگیری از عفونت های بیمارستانی، ایجاد شرایط مناسب روحی برای بیماران و نگهداری از دستگاه ها و تجهیزات پزشکی مقدور خواهد بود.
این برنامه کارشناسانی تربیت می کند که متعهد به یادگیری خود راهبر بوده و در دوره خدمت، دانش و مهارت خود را در همه ابعاد به روز می کنند.
چشم انداز گروه (Vision)
آرمان این دانشکده، ایجاد گروهی پیشرو در زمینه آموزش، پژوهش و ارائه آموزش های بالینی است به گونه ای که قادر باشند طی پنج سال آینده همگام با نیازهای در حال تغییر جامعه به نحو پویایی استاندارد های منطقه ای و جهانی تکنولوژیست جراحی آموزش دیده را کسب کنند. دانش آموختگان کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل حاصل از اجرای این برنامه، جایگاه تعریف شده و موثری در مراقبت مطلوب و اثر بخش از بیماران در مراحل قبل، حین و بعد از عمل را به دست خواهند آورد.
اهداف کلی گروه تکنولوژی اتاق عمل دانشکده پرستاری
دستیابی به بالاترین سطح کیفی و کمی در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مراقبتی، مشاوره ای و اجرایی به گیرندگان خدمت یعنی دانشجویان، مددجویان در بیمارستان ها و در سطح جامعه از طریق:
- ارتقاء توانایی های اعضاء محترم هیئت علمی در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مراقبتی، مشاوره ای و اجرایی
- برگزاری کارگاه های آموزشی جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی ابعاد علمی دانشجویان در حوزه های مختلف
- تلاش در جهت ارتقاء رتبه اعضاء محترم هیئت علمی
- ارتقاء سطح توانایی تفکر انتقادی و تصمیم گیری دانشجویان کارشناسی جهت تلفیق آموخته های قبلی در بررسی بیماران و ارائه مراقبت های لازم
- توسعه ی حوزه و میدان عمل در آموزش و تربیت فراگیران در گروه
- تقویت کیفیت و کمیت آموزش تکمیلی در گروه
- تقویت مشارکت گروه با پزشکان و سایر نیروهای سلامتی در باز طراحی ساختارهای مراقبت سلامتی
- تقویت زیرساخت های اطلاعاتی و الکترونیک در گروه به منظور سیاست گذاری و مدیریت موثر گروه
- گسترش روابط علمی و پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاه ها
- افزایش رتبه علمی دانشکده
- توسعه امکانات و تسهیلات رفاهی دانشجویی و کارکنان
- جذب دانشجو در سطح بین الملل
اهداف گروه تکنولوژی اتاق عمل به تفکیک حوزه ها
الف) اهداف آموزشی
- ارتقا سطح آموزش مباحث تئوری و عملی بر اساس تفکر خلاق و انتقادی
- ارتقاء سطح کیفی و کمی ابعاد آموزش علمی و عملی
- ارزیابی مستمر پیشرفت تحصیلی دانشجویان
- توسعه کمی و کیفی مرکز مهارت های بالینی مطابق با استانداردهای ملی
- ادغام آموزه های دینی در آموزش دروس تکنولوژی اتاق عمل
- توسعه ی آموزش مجازی بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت
ب) اهداف پژوهشی
- هدایت طرح های تحقیقاتی به سمت تعیین و پیش بینی نیازهای جمعیت تحت پوشش و حل مشکلات آن
- ارتقاء بخشیدن به طرح های تحقیقاتی در ابعاد کیفی و کمی
- افزایش مشارکت اساتید و دانشجویان در زمینه انجام تحقیقات دارای اولویت در رشته تکنولوژی اتاق عمل
- افزایش مشارکت اساتید و دانشجویان در زمینه انجام تحقیقات بین رشته ای و برون گروهی
- افزایش کمی و کیفی طرح های تحقیقاتی مرتبط با حوزه دین و سلامت
- افزایش مشارکت اساتید و دانشجویان در زمینه شرکت در همایش ها و برنامه کارگاه های پژوهشی
- بهره مندی ذینفعان از نتایج پژوهش ها
ج) اهداف اجرایی
- افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی در تصمیم گیری های کلان دانشگاه
- توسعه جایگاه مسئولیت پذیری و پاسخگویی اعضای هیئت علمی
- شناسایی و پرورش مدیران آینده از میان دانشجویان مستعد
د) اهداف بالینی
- ارتقاء و بهبود مهارت های بالینی دانشجویان از طریق شناسایی نقاط قوت و ضعف آنان و ارائه بازخورد مناسب
- ارتقاء ارائه خدمات بالینی به مددجویان از طریق توسعه و بهبود آموزش بالینی مناسب به دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل
- ارتقا ارائه ی خدمات جهت تأمین نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی بیماران نیازمند به اقدامات جراحی انتخابی، تشخیصی،اورژانسی ، ترمیمی و ....
- ارتقا کیفیت مشاوره وآموزش حضوری به مددجویان
- ارائه خدمات مشاوره به اقشار مختلف جامعه با استفاده از فناوری های نوین
- افزایش کیفیت خدمات بالینی از طریق کاهش شکاف میان آموزش های نظری و بالینی
و) اهداف جامعه نگر
- اعتلای سطح سلامت آحاد جامعه از طریق پیشبردآموزش پاسخگو و جامعه نگر
- تاکید بر رعایت عدالت اجتماعی در ارائه خدمات به مددجویان
- به کارگیری رویکرد سلامت محوری در سطوح پیشگیری
- توسعه کار تیمی و هماهنگی بین بخشی در راستای حفظ و ارتقا سلامت جامعه
- ارتقا توانمندی های اساتید و دانشجویان جهت مواجهه و مدیریت بحران های اجتماعی و بلایای طبیعی
- راه اندازی استارت آپ های مرتبط با رشته در سطح جامعه
- مشارکت فعال در تصمیم گیری و سیاستگذاری های حوزه سلامت
ارزش ها و مسئولیت های اجتماعی گروه اتاق عمل
1. حفظ و توسعه ی کرامت انسانی و اخلاق اسلامی در مواجهه با بیماران نیازمند به اقدامات جراحی
2. توسعه ی عدالت و پاسخگویی در عرصه سلامت
3. توسعه ی حرفه ای
وظایف گروه
الف) تربیت دانش آموختگان توانمند در ارائه ی خدمات موثر، پاسخگو، کارآمد و مبتنی بر شواهد
ب) ایجاد و توسعه ی اخلاق حرفه ای در گروه و فراگیران
پ) توسعه ی دانش و مهارت فراگیران در حوزه های آموزشی، پژوهشی ،مراقبتی، مشاوره ای و مدیریتی
ت) توسعه ی پژوهش های ترجمانی و جامعه نگر بر اساس پارادایم حل مسئله
توانمندی گروه
1. تناسب ترکیبی در اعضای هیئت علمی گروه بر اساس سن ،دانش، تجربه و حوزه ی تخصص
2. سابقه و تجربه ی فعالیت های مدیریتی و اجرایی در سطوح مختلف در بین اعضای گروه
3. همکاری با سایر رشته ها در تدریس واحد های مختلف
4. وجود پتانسیل توسعه ی تعاملات بین المللی در گروه
5. گرایش اعضای گروه به تداوم آموزش در حوزه های یادگیری الکترونیکی و مجازی
6. استفاده از روش های نوین تدریس در دروس تئوری و عملی
7. آمادگی برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف برای دانشگاه های مختلف و کارکنان بیمارستان ها
8. توانمندی توسعه راه اندازی واحد بین الملل دانشکده پرستاری
9. بومی سازی تدریس دروس با توجه به نیاز های منطقه جغرافیایی و کشور
10. مشارکت در آموزش های همگانی
پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان
1. داشتن دانش کافی و عملکرد مناسب در مورد آناتومی، فیزیولوژی،پاتولوژی، تجهیزات ،مفاهیم پایه ، مراقبت از بیمار،کارکنان و تکنیک های جراحی، مراقبت های قبل، ین و بعد از جراحی
2. شناسایی نیازهای مراقبتی بیماران با ارتباط موثر و تعامل مناسب با پرسنل بخش ها، اتاق عمل و بیماران
3. آماده نمودن محیط اتاق عمل با تکنیک های آسپتیک(استریل و ضد عفونی)
4. به کارگیری تکنیک های استاندارد پرپ، درپ، اسکراب دست ها ، پوزیشن دادن، هموستاز، استفاده مناسب و درست از وسایل و ابزار، جمع آوری نمونه
5. ایجاد شرایط مناسب روحی برای بیمار
6. یشگیری از انتقال و انتشار عفونت
7. تشخیص دادن شرایط خطیر و هشدار دهنده
8. نگهداری و آمایش مناسب دستگاهها ، وسایل و تجهیزات اتاق عمل
9. کسب توانایی هماهنگ کردن تیم سلامت جهت رفع مشکلات مددجویان
10. برخورداری رفتار پاسخگویانه و نگرش حرفه ای
11. کسب توانمندی در حوزه پژوهش
نقش دانش آموختگان در جامعه
دانش آموختگان این رشته در نقش های ارتباطی ،مراقبتی –حمایتی، آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای وظایف خود را در جامعه انجام می دهند.
وظایف دانش آموختگان
1-نقش ارتباطی
ارتباط و تعامل موثر حرفه ای با بیماران
ارتباط و تعامل موثر حرفه ای با اعضای تیم جراحی
ارتباط و هماهنگی های لازم با واحدهای مختلف بیمارستان بویژه واحد پرستاری
2 -نقش مراقبتی(فرد سیار- اسکراب)
فراهم نمودن تجهیزات و وسایل مورد نیاز
مهیا کردن اتاق عمل
فراهم نمودن خون، دارو یا مواد مورد نیاز برای عمل جراحی
هماهنگی پذیرش بیمار به اتاق عمل
سرپرستی انتقال ایمن بیمار به اتاق عمل
همکاری در پوزیشن دادن به بیمار طبق نظرجراح
اسکراب نمودن دست ها برای عمل جراحی و عهده داری وظایف فرد اسکراب
آماده سازی (پرپ)ناحیه عمل جراحی
فراهم نمودن دید و اکسپوژر مناسب برای جراح حین عمل جراحی با استفاده از رترکتورها،گاز و ساکشن
هموستاز در حین عمل با مراقبت کافی از نسج
شمارش گازها و آماده سازی بیمار برای انتقال به ریکاوری
مراقبت از بیمار قبل،حین و بعد از عمل جراحی
برآورده نمودن نیازهای تیم جراحی
آمادگی جهت شرکت در عملیات احیای بیماران
مشارکت در مدیریت اتاق عمل و یا بخش ریکاوری
گزارش دقیق مشکلات اتاق عمل به مسئولین بیمارستان
3-نقش آموزشی- پژوهشی و مشاوره ای
- آموزش خود مراقبتی
- ثبت دقیق داده های بالینی با رویکرد پژوهشی
- جست و جوی شواهد علمی
- همکاری در تدوین و اجرای طرح های پژوهشی در صورت درخواست مسئولین آموزشی
- همکاری در آموزش بالینی دانشجویان اتاق عمل
- ارائه اطلاعات لازم و هدایت مددجویان برای تصمیم گیری بهتر
توانمندی ها و مهارت های عمومی مورد انتظار از دانش آموختگان
- مهارت های ارتباطی
- مهارت های حل مساله
- مهارت های مدیریتی
- توانمندی عمل به اخلاق حرفه ای
- مهارت ارزیابی و تحلیل شرایط
- تعامل بین بخشی
- کار در محیط های حرفه ای
- تفکر نقادانه
- آموزش به مددجو و خانواده
- یادگیری مادام العمر
- مهارت های تکنیکال و غیر تکنیکال
- استفاده ماهرانه از وسایل موجود در بخش و چینش مناسب
- انتقال صحیح بیمار
- پوزیشن دهی مناسب طبق نظر جراح
- فعالیت در نقش و اسکراب جراحی
- مراقبت از زخم جراحی
- ثبت و ارائه گزارش
گروه و آخرین دستاوردهای ملی اسناد بالا دستی کشور
استدلالات بیانیه ی گام دوم انقلاب :
جهاد علمی و توسعه ی دانش و مهارت در گروه با سرعت روز افزون و هدایت درست منابع
تلاش در جهت توزیع بیشتر عدالت در سلامت
استدلالات برنامه ی ششم توسعه در حوزه ی سلامت :
- 1. توسعه ی شواهد ایجاد عدالت در سلامت به منظور دسترسی به پوشش فراگیر در دسترسی به خدمات با کیفیت
- 2. یکپارچه سازی خدمات طب سنتی در مراقبت از بیماران
- 3. توسعه ی آموزش گروه در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت
- 4. ظرفیت سازی اعضای گروه در حوزه ی اولویت های پژوهشی گروه و افزایش تعداد ارجاعات به مقالات گروه
- 5. توسعه ی برنامه های گروه در راستای به کارگیری رویکرد های جدید مدیریت و رهبری در گروه و برنامه های سلامت در سطح دانشکده و دانشگاه
استدلالات سند سیاست ها و خدمات جامع گروه اتاق عمل کشور
- 1. توسعه ی پاسخگویی اجتماعی و رویکرد جامعه نگر در ارکان آموزش و پژوهش گروه
- 2. تدوین و توسعه ی شیوه نامه ساختار آموزش جامعه نگر در گروه
- 3. ایجاد شواهد در جهت تقویت ساختارهای مدیریتی در حوزه سلامت و مراقبت
- 4. برنامه ریزی در راستای انجام و مشارکت در طرح های غربالگری مردم محور در حوزه سلامت و مراقبت
- 5.تقویت مشارکت درون حرفه ای، بین حرفه ای و بین بخشی در گروه
- 6. تدوین برنامه توسعه و تعالی گروه و بازنگری و ارزیابی مستمر از برنامه
- 7. کمک به توسعه ی نقش پرستار پیگیری و ترخیص از منظر مدیریتی و در حوزه ی سلامت و مراقبت
- 8.توانمند سازی و بهره وری نیروهای انسانی در گروه
- 9.توسعه ی دوره های کوتاه مدت حرفه ای و مهارتی در گروه
- 10. تلاش در جهت توسعه گروه مبتنی بر استانداردهای اعتباربخشی بین المللی
استدلالات ابلاغ سیاست های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری :
- 1. ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزشهای انسانی- اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه.
- 2. ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در گروه متناسب با ارزشهای اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفهای.
الویت های چهار ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی
الویت های حوزه فرهنگی و اجتماعی
افزایش سرمایه ی اجتماعی با افزایش اعتماد ملی به حاکمیت، رضایتمندی شهروندان و حس رضایت
برنامه ریزی دقیق و منظم کارآموزی ها و کارورزی ها با مشارکت دانشجویان با هدف افزایش رضایتمندی آنها
ارتقا هویت وفاق ملی از طریق تقویت حس تعلق به وطن، بعد اسلامی هویت و جایگاه زبان فارسی
تشویق دانشجویان به انجام پژوهش و چاپ مقالات فارسی و استفاده از معادل فارسی کلمات تخصصی
کاهش آسیب های اجتماعی از طریق رفع انواع نابرابری ها، گسست اجتماعی و فرهنگی، فساد و اعتیاد
برگزاری کارگاه های بین رشته ای با همکاری مرکز مشاوره دانشگاه برای روشنگری و آشنایی دانشجویان با روش های پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر
الویت های حوزه علم و فناوری
بازبینی سازو کارها و ساختار نهادی حکمرانی علم و فناوری به ویژه راهبری موثر فناوری های نوو اولویت با تاکید بر اصلاح ساختار تامین مالی و بودجه ریزی
آشنایی دانشجویان با هوش مصنوعی در یادگیری تکنیک های جراحی
سیاست گذاری برای نگهداشت، رشد مستمر و اثر بخشی سرمایه انسانی متخصص و نخبه با تمرکز بر چالش مهاجرت استعداد های برتر و نیروهای متخصص
آشنایی دانشجویان با بازار کار و آینده شغلی تکنولوژی اتاق عمل، آشنایی دانشجویان با استارتاپ های حوزه لوازم و تجهیزات پزشکی
گروه و آخرین دستاوردهای فراملی
آخرین شواهد و اسناد بالادستی بین المللی
استدلالات سند تقویت پرستاری و مامایی در خاورمیانه تا سال 2026
- تدوین برنامه راهبردی در حوزه ی بهبود کیفیت آموزش و پژوهش پاسخگو به اولویت های سلامتی
- بهبود عملکرد و خدمات
- تولید دانش در حوزه ی مدیریت نظام های مدیریت منابع انسانی
نقاط قوت گروه
1. حضور اعضاء هیات علمی مجرب جهت ارائه دروس نظری و بالینی
2. حضور اعضای هیات علمی تمام وقت جغرافیایی و با انگیزه بالا
3. انگیزه بالای اعضای هیئت علمی آموزشی و بالینی دانشکده در زمینه توسعه فردی و ادامه تحصیل
4. مشارکت حداکثری اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری در کمیته های EDO و EDC دانشگاه و دانشکده
5. حضور اعضای هیئت علمی دانشکده به عنوان معاونین پژوهشی، آموزشی و سرپرست EDO بیمارستان های آموزشی و ایجاد هماهنگی های لازم بین محیط بالینی و آموزشی
6. حضور پررنگ اعضای هیئت علمی گروه اتاق عمل در پست های اجرایی (عضویت در کمیته ی ارزشیابی و برنامه ریزی رشته ی اتاق عمل ، دبیر بسته های تحول ، سرپرست کمیته های EDC و ...)
7. برگزاری جلسات دوره ای با هدف ارتقاءمراقبت از بیمار
8. آموزش همه جانبه و مدیریت رشته های تکنولوژی اتاق عمل، هوشبری و فوریت های پزشکی توسط اعضای هیئت علمی گروه اتاق عمل
9. راه اندازی نقاهتگاه نفس در اپیدمی کرونا ویروس و پوشش کامل آن توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان گروه اتاق عمل
10. همکاری در راه اندازی سایر رشته های مصوب دانشگاه علوم پزشکی آبادان
11. توانمند بودن اساتید در زمینه آموزش مجازی و تولید محتوای استاندارد
12. تمایل اعضاء هیات علمی و آموزشی به ارائه طرح های پژوهشی مرتبط با رشته
13. تولید و نشر دانش توسط اعضای هیات علمی گروه در داخل و خارج از کشور
14. امکان فراهم سازی فرصت تعامل علمی با دانشگاه های داخلی و خارجی از طریق برگزاری همایش های علمی
15. تعامل علمی با جامعه ارائه دهنده ی خدمات سلامت از طریق برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی و فعالیت های پژوهشی
16. دسترسی به فناوری های نوین آموزشی
17. مرکز رایانه برای دانشجویان کارشناسی
18. رعایت استاندارد کتابخانه ای و فهرست نویسی و طبقه بندی در سطح کتابخانه دانشکده
19. تهیه و بهره گیری از لاگ بوک الکترونیک در مقطع کارشناسی با استفاده از سامانه طبیب
20. به کار گیری از تجهیزات به روز مرکز مهارت های بالینی در جهت آموزش به دانشجویان
21. خریداری و تجهیز وسایل کمک آموزشی مرکز مهارت های بالینی به صورت سالانه بر اساس نیاز سنجی گروه
نقاط ضعف
1. عدم وجود دانشجویان تحصیلات تکمیلی
2. عدم وجود استقلال مالی دانشکده
3. عدم وجود چارت سازمانی مصوب
4. نسبت کم تعداد اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجویان