دوشنبه 29 اردیبهشت 1404  

رسالت و اهداف دانشکده پرستاری

رسالت.

 
رسالت و اهداف دانشکده پرستاری آبادان

 (Mission)  رسالت

رسالت برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری آبادان ،تربیت دانش آموختگانی است که با تکیه بر  دانش روز، مهارت، کارآمدی، ایمان و تعهد، دلسوزی و مهربانی، اخلاق حرفه ای و برقراری ارتباطات موثر حرفه ای،  خدمات مراقبت پرستاری مورد نیاز آحاد جامعه را از مرحله پیشگیری تا بازتوانی با روش ها و ابزارهای استاندارد ارائه  کنند. این برنامه پرستارانی تربیت می کند که متعهد به یادگیری خود راهبر بوده و در دوره خدمت، دانش و مهارت خود را در همه ابعاد به روز می کنند. 
چشم انداز گروه  (VISION)
آرمان این دانشکده، ایجاد گروهی پیشرو در زمینه آموزش، پژوهش و ارائه آموزش های بالینی می باشد به گونه ای که قادر باشد طی پنج سال آینده همگام با نیازهای در حال تغییر جامعه به نحو پویایی استاندارد های منطقه ای و جهانی آموزش پرستاری را کسب کند. دانش آموختگان کارشناسی پرستاری حاصل از اجرای این برنامه، جایگاه تعریف
شده و موثری در ارائه مراقبت ها در تمام سطوح سلامت از پیشگیری تا
بازتوانی در نظام سلامت کشور را به دست خواهند آورد. دانش آموختگان این رشته خدمات اثربخش و مقرون به صرفه ای را در مسیر پیشرفت سطح
سلامت آحاد جامعه و بهبود کیفیت زندگی مددجویان ارائه خواهند داد.
اهداف کلی گروه پرستاری دانشکده  
دستیابی به بالاترین سطح کیفی و کمی در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مراقبتی، مشاوره ای و اجرایی به گیرندگان خدمت یعنی دانشجویان، مددجویان بستری در بیمارستان و در سطح جامعه از طریق: 
1)ارتقاء توانایی های اعضاء محترم هیئت علمی در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مراقبتی، مشاوره ای و اجرایی
2) برگزاری کارگاه های آموزشی جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی ابعاد علمی دانشجویان در حوزه های مختلف  
3) تلاش در جهت ارتقاء رتبه اعضاء محترم هیئت علمی 
4) ارتقاء سطح توانایی تفکر انتقادی و تصمیم گیری دانشجویان کارشناسی جهت تلفیق آموخته های قبلی در بررسی بیماران و ارائه مراقبت های پرستاری خانواده محور
5) توسعه ی حوزه و میدان عمل در آموزش و تربیت فراگیران در گروه
6) تقویت کیفیت و کمیت آموزش تکمیلی در گروه
7) تقویت مشارکت گروه با پزشکان و سایر نیروهای سلامتی در باز طراحی ساختارهای مراقبت سلامتی  
8) تقویت زیرساخت های اطلاعاتی و الکترونیک در گروه به منظور سیاست گذاری و مدیریت موثر گروه
9) گسترش روابط علمی و پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاه
10)افزایش رتبه علمی دانشکده
11)
 توسعه امکانات و تسهیلات رفاهی دانشجویی و کارکنان
12 ) جذب دانشجو در سطح بین الملل
اهداف گروه پرستاری به تفکیک حوزه ها 
الف( آموزشی 
1) ارتقا سطح آموزش مباحث تئوری و عملی بر اساس تفکر خلاق و انتقادی
2) ارتقاء سطح کیفی و کمی ابعاد آموزش علمی و عملی
3) ارزیابی مستمر پیشرفت تحصیلی دانشجویان 
4) توسعه کمی و کیفی مرکز مهارت های بالینی مطابق با استانداردهای ملی
5)ادغام آموزه های دینی در آموزش دروس پرستاری
6) توسعه ی آموزش مجازی بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت 
ب) پژوهشی  
1) هدایت طرح های تحقیقاتی به سمت تعیین و پیش بینی نیازهای جمعیت تحت پوشش و حل مشکلات آن
2) ارتقاء بخشیدن به طرح های تحقیقاتی در ابعاد کیفی و کمی
3) افزایش مشارکت اساتید و دانشجویان در زمینه انجام تحقیقات دارای اولویت در رشته پرستاری 
4) افزایش مشارکت اساتید و دانشجویان در زمینه انجام تحقیقات بین رشته ای و برون گروهی  
5) افزایش کمی و کیفی طرح های تحقیقاتی مرتبط با حوزه دین و سلامت
6) افزایش مشارکت اساتید و دانشجویان در زمینه شرکت در همایش ها و برنامه کارگاه های پژوهشی
7) بهره مندی ذینفعان از نتایج پژوهش ها  
ج) اجرایی
1)افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی  در تصمیم گیری های کلان دانشگاه
2) توسعه جایگاه مسئولیت پذیری و پاسخگویی اعضای هیئت علمی
3) شناسایی و پرورش مدیران آینده از میان دانشجویان مستعد  
د) بالینی
1) ارتقاء و بهبود مهارت های بالینی دانشجویان از طریق شناسایی نقاط قوت و ضعف آنان و ارائه بازخورد مناسب  
2)  ارتقاء ارائه خدمات بالینی به مددجویان از طریق توسعه و بهبود آموزش بالینی مناسب به دانشجویان پرستاری
3) ارتقا کیفیت مشاوره وآموزش حضوری به مددجویان  
4) ارائه خدمات مشاوره پرستاری به اقشار مختلف جامعه با استفاده از فناوری های نوین
5)افزایش کیفیت خدمات بالینی از طریق کاهش شکاف میان آموزش های نظری و بالینی
و) جامعه نگر
1) اعتلای سطح سلامت آحاد جامعه از طریق پیشبردآموزش پاسخگو و جامعه نگر  
2) تاکید بر رعایت عدالت اجتماعی در ارائه خدمات به مددجویان  
3) به کارگیری رویکرد سلامت محوری در سطوح پیشگیری  
4) توسعه کار تیمی و هماهنگی بین بخشی در راستای حفظ و ارتقا سلامت جامعه  
5) ارتقا توانمندی های اساتید و دانشجویان جهت مواجهه و مدیریت  بحران‌های اجتماعی و بلایای طبیعی  
6) مشارکت فعال در تصمیم گیری و سیاستگذاری های حوزه سلامت  
7) راه اندازی استارت آپ های مرتبط با خدمات پیشگیری در سطح جامعه 
ارزش ها و مسئولیت های  اجتماعی گروه پرستاری 
  • حفظ و توسعه ی کرامت انسانی و اخلاق اسلامی 
  • توسعه ی عدالت و پاسخگویی در عرصه سلامت 
  • توسعه ی حرفه ای
 وظایف گروه
  • تربیت دانش آموختگان توانمند در ارائه ی خدمات موثر، پاسخگو، کارآمد و مبتنی بر شواهد 
  • ایجاد و توسعه ی اخلاق حرفه ای در گروه و فراگیران 
  • توسعه ی دانش و مهارت فراگیران در حوزه های آموزشی، پژوهشی ،مراقبتی، مشاوره ای و مدیریتی 
  • توسعه ی پژوهش های ترجمانی و جامعه نگر بر اساس پارادایم حل مسئله
 توانمندی گروه
  • تناسب ترکیبی در اعضای هیئت علمی گروه بر اساس سن ،دانش، تجربه و حوزه ی تخصص
  • سابقه و تجربه ی فعالیت های مدیریتی و اجرایی در سطوح مختلف در بین اعضای گروه
  • همکاری با سایر رشته ها در تدریس واحد های مختلف
  • وجود پتانسیل توسعه ی تعاملات بین المللی در گروه
  • گرایش اعضای گروه به تداوم آموزش در حوزه های یادگیری الکترونیکی و مجازی
  • استفاده از روش های نوین تدریس در دروس تئوری و عملی
  • آمادگی برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف برای دانشگاه های مختلف و کارکنان بیمارستان ها  
  • توانمندی توسعه راه اندازی واحد بین الملل دانشکده پرستاری
  • بومی سازی تدریس دروس با توجه به نیاز های منطقه جغرافیایی و کشور
  • مشارکت در آموزش های همگانی از جمله کوید 19 
پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان ü برقراری ارتباط حرفه ای با بیماران، همراهان بیمار، خانواده ،پزشک معالج و سایر اعضای تیم سلامت  
  • تعیین نیازهای سلامتی مددجویان در قالب تشخیص های پرستاری  
  • تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه مراقبتی جهت رفع مشکلات و ارتقاء سلامت مددجویان  
  • آمادگی جهت مراقبت از بیماران در تمام رده های سنی  
  • آموزش به مددجویان، همراهان و خانواده  
  • کسب توانایی هماهنگ کردن تیم سلامت جهت رفع مشکلات پرستاری مددجویان
  • کسب توانمندی در حوزه پژوهش 
نقش دانش آموختگان در جامعه
دانش آموختگان این رشته در نقش های مراقبتی حمایتی، آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای وظایف خود را در  
جامعه انجام می دهند.
وظایف دانش آموختگان
  1. نقش مراقبتی حمایتی  
    • برقراری ارتباط مناسب با مددجو، خانواده، پزشک و سایر اعضای تیم سلامت در راستای حل مشکلات سلامت مددجویان  
    • ارتباط موثر سازمانی با واحد ها و مراکزی که به نوعی در حل مشکل بیمار دخیل هستند.
    • مشارکت و همکاری با سایر اعضای گروه سلامت در ارائه خدمات به مددجویان  
    • التزام به رعایت و اجرای اصول اخلاق حرفه ای و حفظ حقوق مددجو و خانواده  
    • آماده سازی جسمی و روانی مددجویان جهت اقدامات تهاجمی درمانی  
    • هماهنگی برای اقدامات درمانی و اجرای دستورات پزشک معالج  
    • آماده سازی و تدارک شرایط اجرای اقدامات درمانی  
    • ثبت و گزارش پیامد مداخلات انجام شده مبتنی بر تشخیص های پرستاری به پزشک معالج  
    • طراحی و اجرای برنامه ترخیص و پیگیری نتایج مداخلات انجام شده  
    • ارائه اطلاعات لازم و هدایت مددجویان برای تصمیم گیری بهتر  
    • محافظت و حمایت از مددجو و خانواده  
    • مشارکت در برنامه های غربالگری سلامت  
  2. نقش آموزشی- پژوهشی و مشاوره ای  
    • آموزش خود مراقبتی  
    • آموزش نحوه مصرف داروها، مراقبت در منزل و پیگیری درمانی  ü ثبت دقیق داده های بالینی با رویکرد پژوهشی
    • جست و جوی شواهد علمی  
    • همکاری در تدوین و اجرای طرح های پژوهشی در صورت درخواست مسئولین آموزشی  
    • همکاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری  
    • ارائه اطلاعات لازم و هدایت مددجویان برای تصمیم گیری بهتر  
توانمندی ها و مهارت های عمومی مورد انتظار از دانش آموختگان  
    • مهارت های ارتباطی  
    • استفاده ماهرانه از وسایل موجود در بخش  
    • تعامل بین بخشی  
    • کار در محیط های حرفه ای  
    • تفکر نقادانه  
    • مهارت های حل مسئله  
    • شناسایی مشکلات فوری بر اساس نتایج آزمایشات  
    • آموزش به مددجو و خانواده  
    • درخواست و ارائه مشاوره حرفه ای  
    • یادگیری مادام العمر  
    • ثبت و ارائه گزارش 
 
 گروه و آخرین دستاوردهای ملی اسناد بالا دستی کشور
استدلالات بیانیه ی گام دوم انقلاب:  
جهاد علمی و توسعه ی دانش و مهارت در گروه با سرعت روز افزون و هدایت درست منابع
تلاش در جهت توزیع بیشتر عدالت در سلامت  
استدلالات برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت
    • توسعه ی شواهد ایجاد عدالت در سلامت به منظور دسترسی به پوشش فراگیر در دسترسی به خدمات با کیفیت
    • یکپارچه سازی خدمات طب سنتی در مراقبت از بیماران  
    • توسعه ی آموزش گروه در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت  
    • ظرفیت سازی اعضای گروه در حوزه ی اولویت های پژوهشی گروه و افزایش تعداد ارجاعات به مقالات گروه
    • توسعه ی برنامه های گروه در راستای به کارگیری رویکرد های جدید مدیریت و رهبری در گروه و برنامه های سلامت در سطح دانشکده و دانشگاه
استدلالات سند سیاست ها و خدمات جامع پرستاری در کشور
    • توسعه ی پاسخگویی اجتماعی و رویکرد جامعه نگر در ارکان آموزش و پژوهش گروه
    • تدوین و توسعه ی شیوه نامه ساختار آموزش جامعه نگر در گروه  
    • ایجاد شواهد در جهت تقویت ساختارهای مدیریتی مراقبت در منزل در پرستاری و توسعه راهنماهای مراقبت در منزل در حوزه سلامت و مراقبت
    • برنامه ریزی در راستای انجام و مشارکت در طرح های غربالگری مردم محور در حوزه سلامت و مراقبت
    • تقویت مشارکت درون حرفه ای، بین حرفه ای و بین بخشی در گروه
    • تدوین برنامه توسعه و تعالی گروه و بازنگری و ارزیابی مستمر از برنامه
    • کمک به توسعه ی نقش پرستار پیگیری و ترخیص از منظر مدیریتی و در حوزه ی سلامت و مراقبت 
    • توانمند سازی و بهره وری نیروهای انسانی در گروه
    • توسعه ی دوره های کوتاه مدت حرفه ای و مهارتی در گروه
    • تلاش در جهت توسعه گروه مبتنی بر استانداردهای اعتباربخشی بین المللی
استدلالات ابلاغ سیاست های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری
    • ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزشهای انسانی- اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه.
    • ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در گروه متناسب با ارزشهای اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفهای.
گروه و آخرین دستاوردهای فراملی
آخرین شواهد و اسناد بالادستی  بین المللی
  1. استدلالات سند تقویت پرستاری و مامایی در خاورمیانه تا
  • تدوین برنامه راهبردی در حوزه ی بهبود کیفیت آموزش و پژوهش پاسخگو به اولویت های سلامتی
  • بهبود عملکرد و خدمات پرستاری بویژه در حوزه ی بیماری های مزمن 
  • تولید دانش در حوزه ی مدیریت نظام های مدیریت منابع انسانی در پرستاری
  
نقاط قوت گروه 
  • حضور اعضاء هیات علمی مجرب جهت ارائه دروس نظری و بالینی با نسبت ایده آل تعداد اعضای هیئت علمی به  تعداد دانشجو  
  • حضور اعضای هیات علمی تمام وقت جغرافیایی و با انگیزه بالا 
  • انگیزه بالای اعضای هیئت علمی آموزشی و بالینی دانشکده در زمینه توسعه فردی و ادامه تحصیل
  • مشارکت حداکثری اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری در کمیته های EDO و EDC دانشگاه  
  • حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه به عنوان معاونین پژوهشی، آموزشی و سرپرست EDO بیمارستان های آموزشی و ایجاد هماهنگی های لازم بین محیط بالینی و آموزشی 
  • حضور پررنگ اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری در پست های اجرایی دانشگاه ) معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه، سرپرست شبکه بهداشت و درمان، مدیر امور آموزشی دانشگاه،  دبیر بسته های تحول، سرپرست آموزش مجازی، سرپرست کمیته های EDC ، رابط هیئت امنا، دبیر شورای دانشگاه، مسئول آموزش مداوم جامعه پزشکی ، ناظر آزمون های دانشگاه و (... 
  • هماهنگی با اداره پرستاری دانشگاه در راستای ارتقاء آموزش به بیمار  
  • مشارکت اعضای هیئت علمی در آموزش پرستاران شاغل در بیمارستان ها بر اساس الویت های نیازسنجی  
  • آموزش همه جانبه و مدیریت رشته های کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل، هوشبری و کاردانی فوریت های پزشکی و اتاق عمل توسط اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری  
  • راه اندازی نقاهتگاه نفس در اپیدمی کرونا ویروس و پوشش کامل آن توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان پرستاری   
  • همکاری در راه اندازی سایر رشته های مصوب دانشگاه علوم پزشکی آبادان  
  • توانمند بودن اساتید در زمینه آموزش مجازی و تولید محتوای استاندارد
  • تمایل اعضاء هیات علمی و آموزشی به ارائه طرح های پژوهشی مرتبط با رشته
  • تولید و نشر دانش توسط اعضای هیات علمی گروه در داخل و خارج از کشور
  • امکان فراهم سازی فرصت تعامل علمی با دانشگاه های داخلی و خارجی از طریق برگزاری همایش های علمی
  • تعامل علمی با جامعه ارائه دهنده ی خدمات سلامت از طریق برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی و  فعالیت های پژوهشی 
  • دسترسی به فناوری های نوین آموزشی
  • مرکز رایانه  برای دانشجویان کارشناسی
  • رعایت استاندارد کتابخانه ای و فهرست نویسی و طبقه بندی در سطح کتابخانه دانشکده
  • تهیه و بهره گیری از لاگ بوک الکترونیک در مقطع کارشناسی با استفاده از سامانه طبیب  
 
نقاط ضعف  
  • عدم وجود دانشجویان تحصیلات تکمیلی 
  • عدم وجود استقلال مالی دانشکده
  • عدم وجود چارت سازمانی مصوب