شنبه 8 اردیبهشت 1403  

رسالت گروه اتاق عمل

رسالت و اهداف گروه اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی آبادان.


رسالت و اهداف گروه اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی  آبادان
تاریخچه گروه
     آغاز فعالیت دانشکده پرستاری آبادان به سال 1348 بر می گردد که تحت عنوان آموزشکده بهیاری به تربیت کادر مورد نیاز بیمارستان ها پرداخت. این دانشکده از سال 1353 با پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری در دو رشته پرستاری و مامایی در مقطع کاردانی فعالیت خود را رسماً آغاز نمود. با شروع جنگ تحمیلی  در سال 1359 فعالیت مرکز متوقف شد و به ناچار دانشجویان به دانشگاه های شیراز و اصفهان منتقل شدند. پس از پایان هشت سال دفاع مقدس و بعد از بازسازی ساختمان و با تلاش مسئولین در اسفند ماه 1370 در پنجاهمین نشست شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی مورخ 17/12/1370 مجوز بازگشایی این مرکز با نام دانشکده پرستاری آبادان صادر گردید. لذا این دانشکده به عنوان یکی از هشت دانشکدۀ دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، کار خود را با پذیرش اولین دوره دانشجویان کارشناسی پرستاری در بهمن ماه 1371(50 نفر دختر که 25 نفر آن ها بورس تامین اجتماعی بودند) آغاز نمود که تا بهمن ماه 1399(سی و چهارمین دوره) این روند ادامه داشته است.
    از بهمن ماه سال 1372 اولین دوره شبانه پذیرش شد و تا سال 1377 ادامه یافت و بعد از آن متوقف گردید. از بهمن ماه 1379 نیز اولین دوره پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته پرستاری آغاز شد و این روند تا سال 1386 ادامه داشت. در طی سال های بعد از جنگ، پیگیری و تلاش مسئولین در جهت اخذ مجوز رشته های مختلف پزشکی بی نتیجه ماند تا اینکه در مهر ماه سال 1383 در نوزدهمین جلسه هیأت امنا دانشگاه با تبدیل دانشکده پرستاری آبادان به واحد جنوبی و بین الملل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز موافقت به عمل آمد. بر اساس ابلاغ مورخ 7/8/1386 مصوبه یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی با راه اندازی 9 رشته کارشناسی ارشد، 4 رشته دکترای تخصصی و سه رشته دکترای عمومی در واحد بین المللی خلیج فارس تحت هدایت و سرپرستی دانشکده پرستاری آبادان موافقت گردید. لازم به ذکر است آموزش و سرپرستی 6 دوره از دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری واحد بین الملل نیز بر عهده دانشکده پرستاری آبادان بوده است. از تاریخ 5/2/1390 دانشکده پرستاری به دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آبادان تبدیل و از سال 1391 مجوز تأسیس رشته کارشناسی  تکنولوژی اتاق عمل نیز به این دانشکده داده شد و  تاکنون نیز فعالیت دانشکده جهت گروه های نامبرده ادامه دارد.
رسالت
رسالت برنامه آموزشی گروه اتاق عمل ، تربیت نیروی انسانی آگاه متعهد و کارآمد است که با کسب توانائیهای حرفه ای در اتاق عمل و بهره مندی از دانش و تکنولوژی روز، خدمات مورد نیاز مراقبتی و مقرون به صرفه را در بالاترین سطح استاندارد جهت تامین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت بیمار و جامعه ارائه دهند و  با  آموزش های عالی، توام با یاد دهی مهارتهای ارتباطی، پژوهش، تفکر انتقادی و حل مساله بتوانند  به تربیت کارشناسانی منجر شود که بتوانند چالش ها و مسائل پیش رو در بالین را درک نموده و در جهت رفع آن به صورت پویا و موثر اقدام کنند.
با تربیت این نیروها مراقبت مطلوب و اثر بخش از بیماران در مراحل قبل، حین و بعد از عمل جراحی، کنترل و پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی ، ایجاد شرایط مناسب روحی و روانی برای بیماران و نگهداری مناسب از دستگاهها و تجهیزات پزشکی مقدور خواهد بود.
چشم انداز گروه
 انتظار می رود در 10 سال آینده همگام با پیشرفت سریع تکنیکهای جراحی و انجام عمل جراحی روباتیک، دانش آموختگان این رشته طبق استانداردهای انجمن جهانی تکنولوژی جراحی آموزش دیده باشند و جایگاه خود را در عرصه های مختلف جراحی مشخص و تثبیت نمایند و  خدمات اثربخش و مقرون به صرفه ای را در مسیر پیشرفت سطح سلامت آحاد جامعه و بهبود کیفیت زندگی مددجویان ارائه خواهند داد.
ارزش ها و مسئولیت های  اجتماعی گروه  اتاق عمل
حفظ و توسعه ی کرامت انسانی و اخلاق
 توسعه ی عدالت و پاسخگویی در عرصه سلامت
 توسعه ی حرفه گرایی
اخلاق مداری در آموزش و پژوهش
وظایف گروه
تربیت دانش آموختگان توانمند در ارائه ی خدمات موثر، پاسخگو، کارآمد و مبتنی بر شواهد
ایجاد و توسعه ی اخلاق حرفه ای در گروه و فراگیران
توسعه ی دانش و مهارت فراگیران در حوزه های آموزشی، پژوهشی، مراقبتی، مشاوره ای و مدیریتی
توسعه ی پژوهش های ترجمانی و جامعه نگر بر اساس پارادایم حل مسئله
توانمندی گروه
تناسب ترکیبی در اعضای هیئت علمی گروه بر اساس دانش، تجربه و حوزه ی تخصص
سابقه و تجربه ی فعالیت های مدیریتی و اجرایی در اعضای گروه
وجود پتانسیل توسعه ی تعاملات بین المللی در گروه
گرایش اعضای گروه به تداوم آموزش در حوزه های یادگیری الکترونیکی و مجازی
گرایش و علاقمندی گروه در حوزه پژوهش های مربوط به این فیلد
پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان
 داشتن دانش کافی و عملکرد مناسب در مورد آناتومی، فیزیولوژی،پاتولوژی، تجهیزات ،مفاهیم پایه ، مراقبت از بیمار،کارکنان و تکنیکهای جراحی
شناسایی نیازهای مراقبتی بیماران با ارتباط موثر و تعامل مناسب با پرسنل بخش ها و بیماران
آماده نمودن محیط اتاق عمل با تکنیک های آسپتیک(استریل و ضد عفونی)
به کارگیری تکنیک های استاندارد پرپ، درپ، اسکراب، پوزیشن دادن، هموستاز،استفاده مناسب و درست  از وسایل و ابزار
ایجاد شرایط مناسب روحی برای بیمار
یشگیری از انتقال و انتشار عفونت
تشخیص دادن شرایط خطیر و هشدار دهنده
نگهداری و آمایش مناسب دستگاهها ، وسایل و تجهیزات اتاق عمل
کسب توانایی هماهنگ کردن تیم سلامت جهت رفع مشکلات  مددجویان
برخورداری رفتار پاسخگویانه و نگرش حرفه ای
کسب توانمندی در حوزه پژوهش
نقش دانش آموختگان در جامعه
دانش آموختگان این رشته در نقش های  مهارتی ، آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای، وظابف خود را در
جامعه انجام می دهند.
وظایف دانش آموختگان
1-نقش ارتباطی
ارتباط و تعامل موثر حرفه ای با بیماران
ارتباط و تعامل موثر حرفه ای با اعضای تیم جراحی
ارتباط و هماهنگی های لازم با واحدهای مختلف بیمارستان بویژه واحد پرستاری
2 -نقش مراقبتی(سیرکولار- اسکراب)
فراهم نمودن تجهیزات و وسایل مورد نیاز
مهیا کردن اتاق عمل
فراهم نمودن خون، دارو یا مواد مورد نیاز برای عمل جراحی
هماهنگی پذیرش بیمار به اتاق عمل
سرپرستی انتقال ایمن بیمار به اتاق عمل
همکاری در پوزیشن دادن به بیمار طبق نظرجراح
اسکراب نمودن برای عمل جراحی و عهده داری وظایف فرد اسکراب شده
آماده سازی (پرپ)ناحیه عمل جراحی
فراهم نمودن دید و اکسپوز  مناسب برای جراح حین عمل جراحی با استفاده از رترکتورها،گازها و ساکشن
هموستاز در حین عمل با مراقبت کافی از نسج
شمارش گازها و آماده سازی بیمار برای انتقال به ریکاوری
مراقبت از بیمار قبل،حین و بعد از عمل جراحی در فرایند جراحی
برآورده نمودن نیازهای تیم جراحی
آمادگی جهت شرکت در عملیات احیای بیماران
مشارکت در مدیریت اتاق عمل و یا بخش ریکاوری
گزارش دقیق مشکلات اتاق عمل به مسئولین بیمارستان
توانمندی ها و مهارت های اصلی مورد انتظار از دانش آموختگان
مهارت های ارتباطی
مهارت های حل مساله
مهارت های مدیریتی
توانمندی عمل به اخلاق حرفه ای
مهارت ارزیابی و تحلیل شرایط
تعامل بین بخشی
کار در محیط های حرفه ای
تفکر نقادانه
آموزش به مددجو و خانواده
یادگیری مادام العمر
مهارت های تکنیکال و غیر تکنیکال
استفاده ماهرانه از وسایل موجود در بخش و چینش مناسب
انتقال صحیح بیمار
پوزیشن دهی مناسب طبق نظر جراح
سیرکولار و اسکراب جراحی  
مراقبت از زخم جراحی
ثبت و ارائه گزارش

گروه و آخرین دستاوردهای ملی
اسناد بالا دستی کشور
استدلالات بیانیه ی گام دوم انقلاب :
جهاد علمی و توسعه ی دانش و مهارت در گروه با سرعت روز افزون و هدایت درست منابع
تلاش در جهت توزیع بیشتر عدالت در سلامت
استدلالات برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت
توسعه ی شواهد ایجاد عدالت در سلامت به منظور دسترسی به پوشش فراگیر در دسترسی به خدمات با کیفیت
یکپارچه سازی خدمات طب سنتی در مراقبت از بیماران
توسعه ی آموزش گروه در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت
ظرفیت سازی اعضای گروه در حوزه ی اولویت های پژوهشی گروه و افزایش تعداد ارجاعات به مقالات گروه
توسعه ی برنامه های گروه در راستای به کارگیری رویکردهای جدید مدیریت و رهبری در گروه و برنامه های سلامت در سطح دانشکده و دانشگاه
استدلالات  سند سیاست ها و خدمات جامع گروه اتاق عمل  در کشور
توسعه ی پاسخگویی اجتماعی و رویکرد جامعه نگر در ارکان آموزش و پژوهش گروه
تدوین و توسعه ی شیوه نامه ساختار آموزش جامعه نگر در گروه
ایجاد شواهد در جهت تقویت ساختارهای مدیریتی در حوزه سلامت و مراقبت
برنامه ریزی در راستای انجام و مشارکت در طرح های غربالگری مردم محور در حوزه سلامت و مراقبت
تقویت مشارکت درون حرفه ای، بین حرفه ای و بین بخشی در گروه
تدوین برنامه توسعه و تعالی گروه و بازنگری و ارزیابی مستمر از برنامه
کمک به توسعه ی نقش پرسنل پیگیری و ترخیص از منظر مدیریتی و در حوزه ی سلامت و مراقبت
توانمند سازی و بهره وری نیروهای انسانی در گروه
توسعه ی دوره های کوتاه مدت حرفه ای و مهارتی در گروه اتاق عمل
تلاش در جهت توسعه گروه مبتنی بر استانداردهای اعتباربخشی بین المللی
گروه و آخرین دستاوردهای فراملی
آخرین شواهد و اسناد بالادستی  بین المللی
استدلالات  سند تقویت گروه اتاق عمل  در خاورمیانه تا 2025
تدوین برنامه راهبردی در حوزه ی بهبود کیفیت آموزش و پژوهش پاسخگو به اولویت های سلامتی
بهبود عملکرد و خدمات
تولید دانش در حوزه ی مدیریت نظام های مدیریت منابع انسانی
اهداف کلی گروه  اتاق عمل دانشکده
دستیابی به بالاترین سطح کیفی و کمی در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مراقبتی، مشاوره ای و اجرایی به گیرندگان خدمت یعنی دانشجویان، مددجویان بستری در بیمارستان و در سطح جامعه از طریق:
ارتقاء توانایی های اعضاء محترم هیئت علمی در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مراقبتی، مشاوره ای و اجرایی
برگزاری کارگاه های آموزشی جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی ابعاد علمی دانشجویان در حوزه های مختلف
تلاش در جهت ارتقاء رتبه اعضاء محترم هیئت علمی
ارتقاء سطح توانایی تفکر انتقادی و تصمیم گیری دانشجویان کارشناسی جهت تلفیق آموخته های قبلی در بررسی بیماران و ارائه مراقبت های مطلوب
توسعه ی حوزه و میدان عمل در آموزش و تربیت فراگیران در گروه
تقویت کیفیت و کمیت آموزش تکمیلی در گروه
تقویت مشارکت گروه با پزشکان و سایر نیروهای سلامتی در باز طراحی ساختارهای مراقبت سلامتی
تقویت زیرساخت های اطلاعاتی و الکترونیک در گروه به منظور سیاست گذاری و مدیریت موثر گروه
گسترش روابط علمی و پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاه
افزایش رتبه علمی دانشکده
توسعه امکانات و تسهیلات رفاهی دانشجویی و کارکنان
جذب دانشجو در سطح بین الملل
اهداف گروه  اتاق عمل به تفکیک حوزه ها
الف) آموزشی
1-آموزش مباحث تئوری و عملی بر اساس تفکر خلاق و انتقادی
2 -ارتقاء سطح کیفی و کمی ابعاد آموزش علمی و عملی
3 -ارزیابی مستمر پیشرفت تحصیلی دانشجویان
4 - توسعه کمی و کیفی مرکز مهارت های بالینی مطابق با استانداردهای ملی
5-توسعه ی آموزش مجازی بر اساس دستورالعمل های دانشگاه
ب) پژوهشی
1 -تشویق دانشجویان در زمینه انجام تحقیقات دارای اولویت در رشته تکنولوژی اتاق عمل
2 -راهنمایی و مشاوره دانشجویان در انجام طرح های پژوهشی دانشجویی
3-تشویق و همکاری در زمینه انجام طرح های تحقیقاتی
4 -تشویق و ایجاد روحیه مشارکتی در انجام و پیشبرد طرح های تحقیقاتی
5 -ارتقاء بخشیدن به طرح های تحقیقاتی در ابعاد کیفی و کمی
6 -تشویق دانشجویان در زمینه شرکت در همایش ها و برنامه کارگاه های پژوهشی
7-ارتقاء کمیت و کیفیت نشر یافته های پژوهشی در مجلات معتبر
ج) ا جرایی
1-هماهنگی بین تصمیمات اجرایی مدیران دانشکده و مدیر گروه
2-تقسیم مسئولیت های گروه بین اعضاء گروه
3 -تلاش در جهت اخذ امتیاز اجرایی به منظور ارتقاء سالیانه اعضای هیئت علمی
4 -مشارکت در انجام فعالیتهای اجرایی بر اساس نیاز دانشکده و دانشگاه
د) بالینی
1 -ارتقاء و بهبود مهارت های بالینی دانشجویان از طریق شناسایی نقاط قوت و ضعف آنان و ارائه بازخورد مناسب
2 -ارتقاء ارائه خدمات بالینی به مددجویان از طریق توسعه و بهبود آموزش بالینی مناسب به دانشجویان  تکنولوژی اتاق عمل
3 -ارائه خدمات مشاوره ای تخصصی به اقشار مختلف جامعه
4 -آشنا ساختن مددجویان و خانواده ها با مفاهیم اساسی سلامتی و بیماری، راهکارهای پیشگیری از بروز، درمان و
بازتوانی بیماری ها در جامعه
5 -هماهنگ ساختن آموزش های تئوری و بالینی
و) جامعه نگر
1-تدوین اهداف آموزشی گروه با در نظر گرفتن بعد جامعه نگر آن
2 -طراحی برنامه آموزش به مددجو و خانواده در سطوح مختلف پیشگیری
3 -تربیت دانشجویان بر اساس اهداف و نیاز جامعه
4 -ارتقاء توانمندی های دانشجویان در سطوح درمانگاهی و بیمارستانی
5 -تدوین اهداف مرتبط با شرایط بحرانی
نقاط قوت گروه
حضور اعضاء هیات علمی مجرب جهت ارائه دروس نظری و بالینی با نسبت ایده آل تعداد اعضای هیئت علمی به  تعداد دانشجو
حضور اعضای هیات علمی تمام وقت جغرافیایی و با انگیزه بالا
انگیزه بالای اعضای هیئت علمی آموزشی و بالینی دانشکده در زمینه توسعه فردی و ادامه تحصیل
مشارکت حداکثری اعضای هیئت علمی گروه اتاق عمل در کمیته های EDO و EDC دانشگاه
حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه به عنوان معاونین پژوهشی، آموزشی و سرپرست EDO بیمارستان های
آموزشی و ایجاد هماهنگی های لازم بین محیط بالینی و آموزشی
حضور پررنگ اعضای هیئت علمی گروه اتاق عمل در پست های اجرایی دانشگاه (دانشگاه، سرپرست شبکه بهداشت و درمان، دبیر بسته های تحول، سرپرست آموزش مجازی، سرپرست کمیته های EDC و ...)
برگزاری جلسات دوره ای با هدف ارتقاء آموزش به بیمار
مشارکت اعضای هیئت علمی در آموزش پرسنل شاغل در بیمارستان ها بر اساس الویت های نیازسنجی
آموزش همه جانبه و مدیریت رشته های کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل، هوشبری و کاردانی فوریت های پزشکی و پرستاری و کتابداری و بهداشت و .... توسط اعضای هیئت علمی گروه اتاق عمل
راه اندازی نقاهتگاه نفس در اپیدمی کرونا ویروس و پوشش کامل آن توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل
همکاری در راه اندازی سایر رشته های مصوب دانشگاه علوم پزشکی آبادان
توانمند بودن اساتید در زمینه آموزش مجازی و تولید محتوی استاندارد
تمایل اعضاء هیات علمی و آموزشی به ارائه طرح های پژوهشی مرتبط با رشته
تولید و نشر دانش توسط اعضای هیات علمی گروه در داخل و خارج از کشور
امکان فراهم سازی فرصت تعامل علمی با دانشگاه های داخلی و خارجی از طریق برگزاری همایش های علمی
تعامل علمی با جامعه ارائه دهنده ی خدمات سلامت از طریق برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی و  فعالیت های پژوهشی برای جامعه پرستاری، هوشبری و اتاق عمل
دسترسی به فناوری های نوین آموزشی
سایت کامپیوتری با امکانات نسبتا کافی برای دانشجویان کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل
رعایت استاندارد کتابخانه ای و فهرست نویسی و طبقه بندی در سطح کتابخانه دانشکده
تهیه و بهره گیری از لاگ بوک الکترونیک در مقطع کارشناسی با استفاده از سامانه طبیب

نقاط ضعف
عدم وجود دانشجویان تحصیلات تکمیلی
پرداخت حق الزحمه پایین برای مربیان حق التدریس واحدهای بالینی