شنبه 8 اردیبهشت 1403  

اهداف و شرح وظایف

اهداف و شرح وظایف اساتید مشاور.

 
"بسمه تعالی"
 
براساس آیین نامه استاد مشاور مصوب هفتاد و دومین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 12/12/1397 اهداف و شرح وظایف استاد مشاور به شرح زیر می باشد.

اهداف آیین نامه استاد مشاور:
1- هدایت و نظارت مستمر بر روند تحصیلی دانشجویان
2- شناسایی زمینه های آسیب پذیری و عوامل غیر آموزشی موثر بر وضعیت آموزشی دانشجویان و تلاش در جهت رفع آنها.
3- آشنا نمودن دانشجویان با شهر محل تحصیل، واحدهای مختلف دانشگاه، مقررات و فرایندهای آموزشی و پژوهشی.
4- شناسایی و حمایت از استعدادهای درخشان و هدایت دانشجویان برتر.

شرح وظایف استاد مشاور:
1- استاد مشاور باید به کلیه آیین نامه ها و دستورالعمل های آموزشی، رفاهی، فرهنگی، اجتماعی، پژوهشی و مشاوره آشنا و مسلط باشد و به وظایف و اختیارات خود آگاه باشد.

2- توجه خاص به دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه و آشنا نمودن آنها با واحدهای مختلف دانشگاه و مکان های مختلف شهر محل تحصیل از وظایف استاد مشاور است.

3- استاد مشاور باید دانشجو را با مقررات و ضوابط آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و انضباطی در مقاطع مربوطه آشنا نماید.

4- استاد مشاور باید از طریق سامانه هم آوا به اطلاعات فردی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و همچنین کارنامه تحصیلی و خلاصه اطلاعات تحصیلی دانشجو به تفکیک نیمسال، دسترسی داشته باشد.

5- فرم گزارش مربوط به علت مراجعات دانشجو به استاد مشاور و مشاوره های انجام شده از سوی ایشان را تهیه و سوابق ارجاعات انجام شده را نگهداری نماید.

6- مشاوره های لازم را به دانشجو در زمینه شغل و نحوه ادامه تحصیل و آماده سازی وی برای پذیرش مسئولیت شغلی در آینده ارائه نماید.

7- هدایت و برنامه ریزی درسی و مشاوره دانشجویان در زمینه روش های صحیح مطالعه و ترغیب به حضور در فعالیت های فوق برنامه علمی و فرهنگی انجام دهد.

8- کلیه فرم های انتخاب واحد، گواهی پزشکی، میهمانی، انتقال، حذف و اضافه و حذف اضطراری، حذف کلیه درس های اخذ شده در یک نیمسال و مرخصی تحصیلی را بررسی و تایید نماید.

 9 وضعیت تحصیلی دانشجو در گذشته، حال و پیگیری آن در آینده را ارزیابی و پایش نماید.

10- استعدادها و توانایی های بالقوه دانشجو را شناخته و به شکوفایی منطقی آنان کمک نموده و دانشجویان موفق در زمینه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را از طریق مسئول اساتید مشاور به مسئولین دانشکده معرفی نماید.

11- در انتقال اطلاعات و تجربیات به دانشجو جهت اتخاذ تصمیم مناسب و تقویت روحیه خود راهبری مشارکت نماید.

12- مسائل و عوامل موثر بر روند تحصیلی دانشجو (عوامل اقتصادی، عاطفی، روانی، اجتماعی و فرهنگی) را بررسی و شناسایی نموده و در صورت لزوم به مراکز مربوطه ارجاع دهد و به دانشجو در جهت پیشرفت تحصیلی و جبران کاستی های وی کمک نماید.

13- به شرایط محیطی، خانوادگی و تحصیلی دانشجو توجه داشته، درصورت نیاز با صاحبنظران درباره مشکلات دانشجویان مشورت نماید.

14- به صلاحدید در زمینه مشکلات دانشجو به خانواده وی اطلاع داده و درصورت لزوم با آنان مشاوره کند.

15- استاد مشاور باید مشکلات دانشجویان را با هماهنگی مسئول استادان مشاور دانشکده به مدیرگروه مربوطه یا معاونت آموزشی دانشکده اعلام نماید.

16- درصورت لزوم، در جلسات دانشگاه یا دانشکده (ازجمله کمیسیون موارد خاص، کمیته انظباطی، کمیته پیشرفت تحصیلی و ...) که تصمیم گیری آموزشی، رفاهی و یا انضباطی درمورد دانشجوی تحت پوشش وی صورت می گیرد، به صورت مشورتی شرکت کند.
17- استاد مشور باید دانشجویان را با هماهنگی مسئول استادان مشاور به واحدهای مختلف دانشگاه ازجمله مرکز مشاوره و راهنمایی تحصیلی دانشگاه در مواردی که نیاز به همکاری و مشاوره تخصصی داشته باشند، معرفی کند.

18- استاد مشاور باید در گردهمائی ها و کارگاه های توجیهی و آموزشی و جلسات مربوط به استادان مشاور شرکت کند.

19- استاد مشاور باید در جلسات ماهانه که توسط معاون آموزشی دانشکده و مسئول استادان مشاور در هر نیمسال تحصیلی تشکیل می شود شرکت کند.

20- استاد مشاور باید در پایان هر نیمسال تحصیلی، گزارش عملکرد خود را تهیه و به مسئول استادان مشاور دانشکده ارائه نماید.